med nyfikenhet och förundran

I december 2012 gick Facebook ut med information om att man påbörjat tester med att ta betalt för att skicka privata meddelanden till inkorgen för den del mottagare. NBC News skriver om det i en artikel här. När det sker bestäms av algoritmer hos Facebook, t ex när du skickar ett meddelande till någon du inte är vän med. Syftet skall vara att se till att meddelanden som når inkorgen verkligen är relevanta eftersom den som vill något viktigt kommer vara beredd att betala för det medan t ex spammare och andra som man inte vill ha att göra med inte kommer att göra det.

Facebook Övrigt-mapp

Facebook Övrigt-mapp

Som alternativ kan avsändaren välja att gratis skicka ett meddelande till mottagarens “Övrigt”-mapp. Ett alternativ som inte är ett alternativ eftersom mottagaren inte får någon notifiering om att det finns nya meddelanden i Övrigt-mappen. D v s väljer man att inte betala för att få sitt meddelande till mottagarens Inkorg är risken stor att mottagaren faktiskt aldrig kommer att se meddelandet. Personligen visste jag inte ens om att jag hade en sådan mapp. För att se den måste man klicka på Meddelanden i vänstra menyn på Facebook och sedan, över listan över mottagna meddelanden finns “Inkorg” och i svagt grått “Övrigt”. Genom att klicka på Övrigt kommer man till den mappen.

Tanken är på ett sätt god men jag tror att den från början är dömd att misslyckas av det enkla skälet att det konkurrerar mot vanlig epost som är gratis, som inte kontrolleras av ett enda företag (som sätter spelreglerna) och som har funnits sedan urminnes tider.

Facebook fyller en viktigt och intressant funktion i form av social kommunikation mellan människor. Det betraktas av många som en oberoende publik plattform men man skall vara medveten om att så inte är fallet. Facebook drivs av ett företag som sätter spelreglerna. Spelregler som de när som helst kan ändra.

Vi som användare är inte Facebooks kunder utan deras “produkt”. Facebooks kunder är deras annonsörer. Ju fler användare som Facebook har och desto mer vi använder Facebook till, desto värdefullare blir Facebook som plattform för sina kunder, annonsörerna. När Facebook ändrar spelreglerna så gör de det med en balansgång av att inte förlora användare. Det enda maktmedel man som användare har mot Facebook är att välja att inte använda deras tjänst.

Själva grundidén med Internet är att det inte ägs av en enda unik ägare. Det är ett nät av nät där företag och organisationer äger sin respektive del och man kopplar ihop sig med varandra för att utbyta olika former av information. Det är inte en spelare som sätter spelreglerna. Skulle min internetleverantör eller mitt webbhotell införa spelregler som jag inte gillar står det mig fritt att byta. Man kan lite skämtsamt säga att Internet är en fungerande anarki. Det viktiga är att var och en har kontroll över sin egen del av nätet.

Personligen skulle jag aldrig använda någon form av gratistjänst, varken Facebook eller någon annan, för mitt företags kommersiella ändamål. Det vore livsfarligt att basera det på en tjänst som styrs av någon annan där spelreglerna plötsligt kan ändras. Vanlig traditionell epost styrs inte av någon annans spelregler. Där har jag och mitt företag kontroll över den delen som rör vår egen epost. Tänk om den vore baserad på Facebooks epost – som nu kan kosta pengar. Jag vill absolut inte under några som helst omständigheter att det ska kosta potentiella kunder pengar för att nå mig. Risken att de väljer en annan leverantör i ett sådant läge är nog i det närmaste 100%.

Politiska partier för idag fram sin politik via sidor på Facebook. Det är ett bra sätt att nå väljarna men får aldrig ersätta partiets egen hemsida. Ponera scenariot att Facebook får för sig att stänga partiets hemsida i det kritiska slutskedet av valspurten, av skäl som bara Facebook beslutar om. Även om de visar sig att de har gjort fel och sidan öppnas igen så kanske det sker efter att valet är över. Partiets egna hemsida kan aldrig råka ut för detta. Om det uppstår problem med webbhotellet kan man alltid byta webbhotell blixtsnabbt.

Även om Facebook är en utmärkt plattform för att kommunicera så skall man komma ihåg att den inte är oberoende och publik utan drivs av ett företag som när som helst kan ändra spelreglerna för det. Det enda maktmedel man har som användare är att sluta använda det. Det ska man ha i åtanke när man använder den i övrigt utmärkta plattform som Facebook utgör.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

1 × fyra =

Annons
Instagram
Something is wrong.
Instagram token error.

sm0rgm

Follow
Hämta fler

© Copyright 2022 Stefan Helander